Ви ж пам’ятаєте, що неможна ставити знак рівності між правовими режимами надзвичайної ситуації та надзвичайного стану?
Комендантська година (заборонений час) – заборона військовим комендантом в певний час доби і на певний час перебувати на вулицях та в громадських місцях мешканцям певного населеного пункту, де встановлено Президентом України воєнний або надзвичайний стан. У незалежній Україні ще ніколи не запроваджували комендантську годину.
Стаття 16 Закону України «Про правовий режим надзвичайного стану» серед основних заходів правового режиму надзвичайного стану наводить встановлення особливого режиму в’їзду і виїзду, а також обмеження свободи пересування по території, де вводиться надзвичайний стан; обмеження руху транспортних засобів та їх огляд; посилення охорони громадського порядку та об’єктів, що забезпечують життєдіяльність населення та народного господарства; заборона проведення масових заходів, крім заходів, заборона на проведення яких встановлюється судом; заборона страйків; примусове відчуження або вилучення майна у юридичних і фізичних осіб.
‼️ Комендантська година під час надзвичайного стану можлива лише у зв’язку з масовими порушеннями громадського порядку.
Власне стаття 18 містить таку норму: «У разі введення надзвичайного стану з підстав, зазначених у пунктах 2-7 частини 2 статті 4 цього Закону, додатково може здійснюватися запровадження комендантської години (заборона перебувати на вулицях та в інших громадських місцях без спеціально виданих перепусток і посвідчень особи у встановлені години доби)».
Тобто, комендантську годину не можна ввести ні в умовах дії режиму надзвичайної ситуації, ні ніким іншим, як Президентом України.
Тут варто наголосити й на тому, що, якщо ж Президент України Володимир Зеленський все ж таки вирішить ввести надзвичайний стан чи у певних областях, чи на всій території України, то підставою його введення буде пункт 1 частини 2 статті 4 Закону України «Про правовий режим надзвичайного стану», відповідно до якого надзвичайний стан може бути введений в разі виникнення особливо тяжких надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру (стихійного лиха, катастроф, особливо великих пожеж, застосування засобів ураження, пандемій, панзоотій тощо), що створюють загрозу життю і здоров’ю значних верств населення.
І у такому випадку, повертаючись до норми статті 18 цього ж Закону, комендантська година вводитися не буде.
Тому дії очільників міст та областей є незаконними!
Без введення режиму надзвичайного стану, обмеження на пересування можуть носити лише рекомендаційний характер.
Варто зазначити, що в Україні не існує нормативно-правового акту, який би встановлював загальні положення запровадження та дії комендантської години, контролюючих органів тощо. Все, що ви зараз можете прочитати у пресі – це скопійовані тези з Вікіпедії. Тобто загальнотеоретичні поняття, а не чинне законодавство України.