Всі штрафи, що виписані співробітниками патрульної поліції на місці зупинки транспортного засобу, можуть бути скасовані в суді через порушення процедури розгляду справи. При цьому абсолютно не має значення, чи був сам факт порушення, чи ні.
26 травня 2015 року Конституційний суд України заборонив ДАІ виписувати штрафи на місці зупинки автомобіля. КСУ вказав, що складання протоколу і постанови — це дві різні стадії адміністративного провадження, між якими повинен бути інтервал. Одночасне винесення протоколу, а потім відразу і постанови, є порушенням норм закону, прав громадян, а тому такі штрафи не можуть вважатися законними.
Однак в подальшому Верховна Рада України змінила редакцію ст. 258 КУпАП і надала право новим патрульним поліцейським взагалі не складати протоколи за порушення правил дорожнього руху, а відразу виносити постанови (штрафи) на місці зупинки автомобіля. При цьому, народні депутати не внесли зміни до інших статей КУпАП, що призвело до неузгодженості нової редакції ст. 258 по відношенню до інших статей Кодексу, які регламентують процес розгляду справи. Це і є лазівкою водіям в суді.
У рішенні КСУ від 26.05.2015 йдеться, що словосполучення «на місці вчинення правопорушення» і «за місцем вчинення», які містяться у ст. 258, 276 Кодексу, мають різне цільове спрямування і різний правовий зміст. Зокрема, словосполучення «за місцем вчинення», застосоване у положенні ч. 1 ст. 276 Кодексу, за якою справа про адміністративне правопорушення розглядається за місцем вчинення, вказує на місцезнаходження органу, уповноваженого законом розглядати справу про адміністративне правопорушення.
У нинішній редакції ст. 258 КУпАП йдеться так: “Протокол не складається у разі вчинення адміністративних правопорушень, розгляд яких віднесено до компетенції Національної поліції”. У випадках, передбачених ч. 1 та 2 цієї статті, уповноваженими органами (посадовими особами) на місці вчинення правопорушення виноситься постанова в справі про адміністративне правопорушення відповідно до вимог ст. 283 цього Кодексу.
Отже КСУ роз’яснив, що словосполучення «на місці вчинення правопорушення» і «за місцем вчинення» мають різне значення. Перше означає місце, де було скоєно порушення, а друге — місце, де розташоване управління патрульної поліції того населеного пункту, де було скоєно порушення. Звертаємо увагу, що ст. 258 КУпАП зобов’язує патрульних поліцейських виносити постанову згідно вимог ст. 283 КУпАП. Це ключовий момент.
У ст. 283 КУпАП зазначається таке: «Розглянувши справу про адміністративне правопорушення, орган (посадова особа) виносить ухвалу по справі». Отже, щоб постанова була винесена, співробітник поліції спочатку повинен розглянути адміністративну справу (вивчити докази, показання свідків, пояснення обвинуваченого, документи, позицію адвоката). Постанова не може бути винесена без розгляду, інакше така постанова буде вважатися незаконною.
А тепер головне питання — де поліцейський повинен розглянути справу? У ст. 276 КУпАП чорним по білому написано, що «справа про адміністративне правопорушення розглядається за місцем його вчинення». А як ми вже вище вказали, словосполучення «за місцем вчинення», згідно з рішенням КСУ, означає «місцезнаходження органу, уповноваженого законом розглядати справу». Тобто, розглядатися справа про порушення ПДР може тільки в будівлі відповідного управління патрульної поліції.
Виходить цікава ситуація: співробітник поліції може виписати постанову на місці зупинки автомобіля. Але, поліцейський не може виписати постанову без розгляду справи. А справу розглядати поліцейський може тільки в управлінні поліції. Якщо ж поліцейський розгляне справу на дорозі або не розгляне взагалі, це і є головною підставою для скасування штрафу.
Бажаю всім не порушувати закон, але при потребі вміти відстояти свої права!