НОВЕЛИ ЗАКОНОДАВСТВА

У разі порушення прав пасажира з перевізника можна стягнути моральну шкоду

Адвокат Валентин Дупак

У даній справі особа, яка користувалась послугами «Укрзалізниці» вирішила принципово відстояти своє право на належний рівень її обслуговування як пасажира.

На перший погляд – суми, які стягнуто з монополіста є незначними, але сам прецедент встановлення порушень прав пасажира судом має істотне значення.

Пасажир подав позов до «Укрзалізниці» про захист прав споживачів, стягнення вартості проїзду, відшкодування моральної шкоди.

Позовні вимоги було вмотивовано тим, позивач скористалася послугами перевізника. Під час поїздки нею та іншими пасажирами було виявлено токсичний сморід через фарбування технічних люків та підлоги фарбою, яка не висохла на час відправлення, через що в неї почалось отруєння. Після конфлікту між пасажирами та адміністрацією потягу позивача було переведено до іншого вагону, в якому протягом двох годин здійснювали пересадку, оскільки на станціях прибували пасажири і остаточно її було пересаджено на бокове місце, що погіршило умови проїзду, оскільки квиток було придбано на нижнє місце.

У подальшому позивач знову знову скористалася послугами. Під час поїздки сталося загорання тепловозу. У зв’язку з тим, що знаходитись біля потягу було небезпечно, токсичний дим згорання речовин розповсюджувався навколо значної території, враховуючи сильну спеку, пасажири прийняли рішення відправлятися самотужки до м. Миколаєва, оскільки рятувальні автобуси відповідач протягом 1,5 годин не направив до місця події. Внаслідок чого позивач та інші пасажири прямували через поле 5 кілометрів до траси.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ!:  Захистіть свої права: що робити, якщо ви пасажир залізниці

Судом першої інстанції позовні вимоги було задоволено частково, с «Укрзалізниці» стягнуто 50% вартості проїзду за першу поїздку та 100% вартості – за другу. У задоволенні вимог про стягнення моральної шкоди відмовлено за відсутності підстав, передбачених ст. 22 Закону України «Про захист прав споживачів», для відшкодування моральної шкоди.

Ухвалою апеляційного суду вказане рішення залишено без зміни.

Натомість КЦС згадані судові рішення скасував та задовольнив позовні вимоги у повному обсязі виходячи з такого.

Відповідно до статті 908 ЦК України, перевезення вантажу, пасажирів, багажу, пошти здійснюється за договором перевезення. Загальні умови перевезення визначаються цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них. Умови перевезення вантажу, пасажирів і багажу окремими видами транспорту, а також відповідальність сторін щодо цих перевезень встановлюються договором, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.

Згідно статті 910 ЦК України за договором перевезення пасажира одна сторона (перевізник) зобов’язується перевезти другу сторону (пасажира) до пункту призначення, а в разі здавання багажу – також доставити багаж до пункту призначення та видати його особі, яка має право на одержання багажу, а пасажир зобов’язується сплатити встановлену плату за проїзд, а у разі здавання багажу – також за його провезення. Укладення договору перевезення пасажира та багажу підтверджується видачею відповідно квитка та багажної квитанції, форми яких встановлюються відповідно до транспортних кодексів (статутів).

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ!:  Позовна заява про розлучення. Приклад

Закон України «Про транспорт», Закон України «Про залізничний транспорт», Правила перевезень пасажирів, багажу, вантажобагажу та пошти залізничним транспортом України не містять умови, за яких перевізником має бути відшкодовано моральну шкоду його пасажиру – користувачу послуги з перевезення залізничним транспортом, проте при зверненні до суду із позовом пасажир посилалась на норми Цивільного кодексу України, які регулюються порядок відшкодування моральної шкоди та Закон України «Про захист прав споживачів».

Відповідно до пункту 5 частини першої статті 4 Закону України «Про захист прав споживачів» (в редакції, чинній нас час виникнення спірних правовідносин) споживачі під час придбання, замовлення або використання продукції, яка реалізується на території України, для задоволення своїх особистих потреб мають право на відшкодування майнової та моральної шкоди, завданої внаслідок недоліків продукції (дефекту в продукції), відповідно до закону.

Відповідно до частини другої статті 22 Закону України «Про захист прав споживачів» при задоволенні вимог споживача суд одночасно вирішує питання щодо відшкодування моральної (немайнової) шкоди.

Ураховуючи те, що судами встановлено, що саме з вини ПАТ «Укрзалізниця» позивачу було надано неякісні послуги з перевезення, у зв’язку з чим було задоволено позовні вимоги про стягнення вартості проїзду, КЦС дійшов до висновку, про наявність правових підстав для відшкодування позивачу завданої моральної шкоди.