Трапляється іноді в магазині прикра неприємність: йдете ви по Супермаркету, зачипляєте сумкою або візком піраміду з пляшок, яка стоїть посеред проходу, – товар розбивається. За недосвідченістю та не знання багато хто готовий в розпачі — заплатити магазину будь-яку суму за зіпсований, нехай навіть не з Вашої вини, товар. Сором який! А підсумок – і без купівлі, і без грошей … Проте, фахівці в галузі прав споживачів вважають, що є спосіб захистити свій гаманець від подібних непорозумінь.
Нещодавно зайшов до супермаркету за продуктами. Коли стояв біля каси, випадково зачепив пляшку спиртного, яку на стрічку поклав попередній покупець. До мене відразу підбігли охоронці і почали вимагати сплатити за зруйнований (розбитий) товар. Мої аргументи, що я не хотів купувати спиртне і не збираюся нічого оплачувати, не подіяли. У підсумку довелося заплатити за пляшку алкогольного напою, яку я навіть не збирався купувати, щоб мене випустили з магазину. Як діяти в таких ситуаціях? », – Запитує потерпілий покупець.
Згідно зі статтею 323 Цивільного кодексу України, ризик випадкового знищення або пошкодження майна несе його власник, тобто магазин. Право власності переходить в момент передачі речі. А коли продукція не передана покупцю, ризик пошкодження лежить на Супермаркеті.
Охорона чи інші працівники магазину не мають права вимагати від покупця оплати вартості випадково розбитого товару. Якщо ж співробітники Супермаркету (не дай Бог!) застосували до Вас силу — негайно ж звертайтеся до адміністрації закладу.
Перед вами повинні вибачитися. У разі, коли адміністратор не реагує на Вашу скаргу, викликайте поліцію. Можна прямо з мобільного, набравши 102. Під час очікування наряду запишіть дані кількох покупців-свідків, які бачили те, як до Вас була застосована сила співробітниками магазина.
Однак за цим не рідко слідують претензії від охоронців або адміністрації магазину і зрештою неакуратного відвідувача змушують заплатити за пошкоджений товар. Але не багато хто знає, що він, покупець, не зобов’язаний цього робити!
У цій банальній ситуації на перевірку існує багато нюансів: хто насправді винен у пошкодженні товару – відвідувач або адміністрація магазину, що не подбала про надійне зберігання продукції, а, можливо, і зовсім інший покупець, з вини якого був зачеплений товар.
Крім того, Закон України «Про захист прав споживачів» стоїть на боці покупця в таких ситуаціях, але, на жаль, багато хто про це не знає.
На перший погляд закон однозначно говорить про те, що збитки, завдані іншій особі, повинні бути відшкодовані. Але не все так просто, якщо це сталося на території супермаркету. Якщо взяти ситуацію з пошкодженням товару в супермаркеті, необхідно виходити з того, що ризик випадкової загибелі або пошкоджень речі несе її власник. Тобто, на той момент, до покупки, це магазин. Але, в той же час, не потрібно забувати і ту норму«Цивільного кодексу», яка говорить про те, що шкода, заподіяна майну іншої особи, підлягає відшкодуванню. Правда, тут ще необхідно довести, що в цій ситуації існує вина покупця. А для цього необхідно зібрати цілий ряд доказів – показання свідків, фіксація з камер відеоспостереження Супермаркету та інше.
У «Цивільному кодексі України» про ризик випадкового пошкодження говорять статті 323, 668 і 1166. Але звинуватити Вас у тому, що ви зіпсували / розбили товар — для цієї дії потрібні докази.
У випадку, якщо доказів немає, то яким чином Вас можливо звинувачувати? Ніяким!
Крім того, потрібно ще довести, що пошкодження речі сталося з вашої вини. Можливо, Ви й зіпсували товар, але сталося це через те, що він погано стояв на полиці, а значить, адміністрація не подбала про його надійне зберігання; можливо, вас штовхнув інший покупець, і Ви навалилися на стелаж з посудом. Може бути й таке, що Ви просто проходили повз розбитої банки з помідорами, і з вас вирішили зробити козла відпущення.
У кожному разі, якщо з Вами траплялася така неприємність – не панікуйте і не поспішайте платити «по чеку». Адекватно оцініть ситуацію і дійте згідно букві закону, який цілком на Вашій стороні.
Якщо адміністрація супермаркету все ж наполягає на Вашій вині — вимагайте скласти акт про заподіяння шкоди, представити докази, що підтверджують Вашу вину.
Обов’язково потрібно щоб були свідки, які зможуть підтвердити або спростувати інформацію, яка буде записана в акті. У зазначеному документі мають бути підписи самого покупця, адміністрації супермаркету і свідків. У разі необхідності, його передають до суду і далі вже там представники закону розбираються в ситуації, і на підставі фактів і доказів, виноситься рішення – повинні Ви відшкодовувати збитки чи ні.
Можливо, за розбиту пляшку пива Вам буде простіше заплатити, ніж ходити по судах. Інша справа, якщо Ви розумієте, що сталося це не з Вашої вини, а на місці пляшки пива виявилася пляшка коштовного марочного коньяку.
Може статися так, що адміністрація відмовиться складати будь-які документи і продовжить вимагати одномоментного відшкодування збитку. У такому випадку, нагадайте їм про пункт 2 статті 17 Закону України «Про захист прав споживачів», в якому говориться:
«Продавець (виконавець) зобов’язаний всіляко сприяти споживачеві у вільному виборі продукції та форм її оплати. Забороняється примушувати споживача придбавати продукцію неналежної якості або непотрібного йому асортименту».
А випадково розбитий товар не був Вашим вибором, Ви не зобов’язані його покупати.
Якщо гнів адміністрації міцнішає, і Вас не випускають з приміщення супермаркету, слід згадати ще й про пункти 1, 4 і 5 статті 19 Закону України «Про захист прав споживачів», в яких йдеться про заборону нечесної підприємницької практики та агресивної діяльності. Зокрема, пункти свідчать:
«Агресивною вважається підприємницька практика, яка фактично містить елементи примусу, докучання або неналежного впливу та істотно впливає чи може вплинути на свободу вибору або поведінку споживача стосовно придбання продукції» (ст. 19 п.4).
Крім того,
«Як агресивні забороняються такі форми підприємницької практики: створення враження, що споживач не може залишити приміщення продавця (виконавця) без укладення договору або здійснення оплати; вимога оплати продукції, поставленої продавцем (виконавцем), якщо споживач не давав прямої та недвозначної згоди на її придбання » (ст. 19 п.5).
Якщо після всіх цих доводів Вас все ж продовжать примушувати платити за пошкоджений товар і відмовляються складати акт і фіксувати ситуацію на місці — телефонуйте в місцеву інспекцію з питань захисту прав споживачів. І, як крайній захід, викликайте ПОЛІЦІЮ.
Ви не зобов’язані платити за розбитий товар, тим більше, якщо не винні в його пошкоджені .
Споживачі самі винуваті в тому, що з їх правами ніхто не вважається, оскільки в багатьох випадках вони просто лінуються відстоювати свої права, і тільки скаржаться на порушення.